Aktualności

Czy wiesz jak jest zbudowany i jak działa silnik spalinowy?

2011-05-29

Jeździsz samochodem a nie wiesz co go wprawia w ruch?  Dzieje się tak za sprawą  silnika spalinowego,  który wykorzystuje sprężanie i rozprężanie czynnika termodynamicznego (gazu) do wytworzenia momentu obrotowego lub siły. Sprężany jest gaz "zimny", a rozprężany — "gorący". Do sprężenia gazu zimnego zużywana jest mniejsza ilość energii mechanicznej niż uzyskuje się z rozprężania. Z tego powodu energia uzyskana z rozprężania zużywana jest do sprężania gazu i do napędu dowolnej maszyny, również samochodu. Gorący gaz uzyskuje się w wyniku spalenia paliwa, stąd nazwa: silnik spalinowy.

Zasada działania
Czynnik "zimny", często powietrze zassane z otoczenia, jest sprężane, a w wyniku sprężania rośnie jego ciśnienie i temperatura. Sprężony gaz ogrzewany jest poprzez spalanie paliwa do stosunkowo wysokiej temperatury. "Gorący" gaz rozprężany jest w cylindrze z ruchomym tłokiem lub/i turbinie. Uzyskana z rozprężania gorącego gazu energia mechaniczna wystarcza na pokrycie zapotrzebowania energii do sprężenia gazu "zimnego" i do napędu dowolnej maszyny.

Sprężanie i rozprężanie gazu może odbywać się zarówno w maszynach przepływowych jak i tłokowych. Jeśli wykorzystujemy maszyny przepływowe mamy do czynienia z silnikiem turbinowym, składającym się z osobnych elementów: sprężarki, komory spalania i turbiny. Jeśli silnikiem naszym jest maszyna tłokowa, to proces sprężania, spalania paliwa i rozprężania gorącego czynnika odbywa się cyklicznie w jednej przestrzeni ograniczonej tłokiem, głowicą i ściankami cylindra (silnik tłokowy).
 

Rodzaje silników tłokowych
Istnieje kilka podziałów silników spalinowych, według różnych kryteriów. Poszczególne konkretne silniki zazwyczaj daje się sklasyfikować w kilku z tak powstałych klasyfikacji.

Silnik czterosuwowy o zapłonie iskrowym - zasada działania

Ze względu na sposób spalania można wyróżnić:
silnik spalania otwartego - substancja (czynnik roboczy) może mieć stan gazowy o niezmienionym składzie; silnik gazowy o zewnętrznym spalaniu (zewnętrzne źródło ciepła); np. silnik Stirlinga
silnik spalania zamkniętego - substancja (czynnik roboczy) może mieć stan gazowy o zmiennym składzie; silnik spalinowy lub silnik gazowy o wewnętrznym źródle ciepła (wewnętrzne spalanie).

Ze względu na ciśnienie w kolektorze ssącym silnika, można wyróżnić:
silniki wolnossące (niedoładowane)
silniki doładowane, które ze względu na ciśnienie w kolektorze ssącym dzieli się na:
silniki niskodoładowane (nadciśnienie 0-0,5 bara)
silniki średniodoładowane (nadciśnienie 0,5-1 bara)
silniki wysokodoładowane (nadciśnienie powyżej 1 bara)
Ze względu na czynnik roboczy (gaz o stałym jak i zmiennym składzie lub substancja zmieniająca stan skupienia z ciekłego na gazowy) można wyróżnić silniki spalinowe tłokowe, turbinowe oraz odrzutowy.

Najczęściej spotykane konfiguracje:
silnik spalinowy tłokowy o ruchu posuwisto-zwrotnym tłoka - najczęściej spotykana jednostka napędowa samochodów, jako napęd główny i pomocniczy siłowni okrętowych a nawet jako napęd generatorów awaryjnych w elektrowniach atomowych. Moce największych spalinowych silników okrętowych sięgają 80 MW a średnice cylindra 1050 mm. Jest to silnik spalania zamkniętego.
silnik spalinowy tłokowy o tłoku rotacyjnym - zwany też silnikiem Wankla, spotykany rzadko w motoryzacji, jest to silnik spalania zamkniętego
silnik Stirlinga o chemicznym źródle ciepła (silnik tego typu może też korzystać z innych źródeł ciepła, niż spalanie), jest to silnik spalania otwartego.
silnik turbowałowy jest to silnik turbinowy, z którego moc mechaniczna odbierana jest z wału wirnika turbiny, używany głównie w lotnictwie (silniki turbośmigłowe, śmigłowcowe), w energetyce (siłownia gazowa, układ gazowo-parowy), do napędu śrub okrętowych, sporadycznie w kolejnictwie, jeszcze rzadziej w motoryzacji.

Źródło: Wikipedia

 

Multimedia
mut4e90CiFY
zTfHn84S9P4
 
Zobacz również...

Escalade - najchętniej kradzione auto w USA

Kobiety wolą brudne samochody?

Dlaczego tak ważny jest fotelik samochodowy kiedy jedziesz z dzieckiem?

Co to jest i jak działa poduszka powietrzna?

Tropiciel cen Sprzedaj swój samochód Auto szukacz
Czy wiesz, że...

Mercedes świętuje 45 lat AMG

AMG to "nadworny" tuner Mercedesa, którego auta oferowane są bezpośrednio w salonach niemieckiej marki
 
Test - Mercedes-Benz GLA 200 CDI 4Matic 7G-DCT

Test - Mercedes-Benz GLA 200 CDI 4Matic 7G-DCT

Kompaktowe, ale dość wysublimowane samochody należą do jednej z moich ulubionych kategorii. Co prawda takie konstrukcje odstraszają ceną i dla wielu bywają niezrozumiałe, ale dla mnie to drugie to akurat zaleta. Do niedawna był jednak z nimi pewien problem - były na tyle niskie, że w codziennej eksploatacji stawały się męczące. Pewnie dlatego powstała luka, która dzięki nowej modzie na podwyższone auta szybko została wypełniona. Czy dołożenie dwóch literek do nazwy rzeczywiście sprawia, że jest to auto lepsze od zwykłej klasy A?
Newsletter
Sonda
Czy podoba Ci się nasza strona?
proszę czekać...
Tagi

Twoje sugestie

* wiadomość
e-mail
imię nazwisko
* pola obowiązkowe
zamknij »